Woody van Amen (Rotterdam, 1936) is één van de weinige Nederlandse kunstenaars die tot de Pop Art wordt gerekend. Op zoek naar vrijheid vertrok hij begin jaren zestig naar de Verenigde Staten, waar hij contact legde met kunstenaars die alledaagse producten uit de consumptiemaatschappij gebruikten, zoals Andy Warhol en Robert Rauschenberg. Van Amen raakte door hen geïnspireerd en assembleert lustig met gevonden voorwerpen. Twee vormen herhaalde hij zo vaak, dat ze de signature van de kunstenaar zijn geworden; het silhouet van de Matterhorn en het kruis van de Zwitserse vlag, gestapeld, in een nieuwe vorm: de taxat.
Ruim twintig Time Capsules worden in deze tentoonstelling bijeen gebracht. De Capsules zijn stillevens die als het ware bevroren worden onder een perspex kap. In ieder stilleven wordt een nieuwe wereld geschapen; zo zien we onder andere een tropisch eiland, een futuristische stad of een ijsbeer op de noordpool. Sommige Capsules hebben een poëtischere boodschap, doordat ze uit abstracte elementen zijn samengevoegd of door een titel als De capitulatie van het gelijk, die duidt op de relatie tussen man en vrouw.
Bij de tentoonstelling wordt de documentaire Woody van Amen – Time Capsules vertoond in de Cinema aan Zee. In deze korte documentaire neemt filmmaker Pascale Korteweg u mee naar het Kralingse atelier waar Woody van Amen al sinds de jaren 1960 werkt. Dit is de plek waar we toegang krijgen tot zijn universum en het is de broedplaats voor zijn meest recente project: de tentoonstelling in museum Beelden aan Zee.