After Hours is een avondvullend programma tussen de sculpturen met als tweeledig doel jonge Haagse talenten een podium te bieden en nieuwe doelgroepen kennis te laten maken met cultuur, en in het bijzonder de beeldhouwkunst. In 2025 werkt het museum samen met zes verschillende partners aan een programma met onder andere sound art, theater, dans, muziek, poëzie en installaties. DJ's draaien plaatjes in het museumcafé, en er zijn flitsrondleidingen door het museum en workshops in de Gipsotheek.
After Hours wordt mogelijk gemaakt dankzij de VriendenLoterij.
Het New European Ensemble (NEuE) vertelt verhalen. Verhalen die het doel hebben om onze kennis van menselijke ervaringen en onze omgeving te weerspiegelen, uit te dagen, te inspireren en te verdiepen. Dit doet het ensemble via de communicatieve kracht van nieuwe muziek. NEuE werd in 2009 in Nederland opgericht door een groep toegewijde en gepassioneerde musici uit heel Europa. Het ensemble heeft een reputatie opgebouwd voor fantasierijke programmering en ‘fantastische’ (NRC) en ‘uitstekende uitvoeringen’ (de Volkskrant) en wordt beschouwd als een van de ‘leidende ensembles van Nederland’ (Nieuwe Noten). In 2019 ontving NEuE de prestigieuze Kersjesprijs.
Tickets:
Entree tegen een gereduceerd tarief van €10,- voor reguliere tickets en €5,- voor VriendenLoterij VIP-kaart, Museumkaart, CJP en studentenkaart.
Het programma van 4 april, 18:00 - 23:00 uur
Voor de After Hours editie op vrijdag 4 april heeft het New European Ensemble een mooi programma samengesteld dat de tentoonstellingen van Ana Oosting – Breaking Waves, Emo Verkerk – Hilaritas en Khaled Dawwa – Voici mon coeur ! verrijkt.
In de Grote Zaal wordt een programma opgevoerd met door de wetenschap geïnspireerde muziekstukken, passend bij de mathematische en neurobiologische invalshoek van Ana Oosting. Ecstatic Science van Mazzoli is gebaseerd op de speelsheid van wiskundige en natuurkundige vormen en reeksen. Cory Latkovich, student aan het Koninklijk Conservatorium, heeft een werk geschreven dat is geïnspireerd op fysieke gereedschappen en zal dat op deze bijzondere avond uitvoeren.
Hierna volgt een programma dat bestaat uit werken geïnspireerd door de zee en zeedieren. Denk hierbij aan het donkere Incantation van Kate Moore en het vloeiende Wave van Dai Fujikura. Vox Balaenae van George Crumb is een muzikale zoektocht naar de klanken van walvissen, met Disco Toccata van Connesson als feestelijke uitsmijter.
In het Atelier wordt een workshop muziek maken met gevonden voorwerpen gegeven, onder leiding van slagwerkers Pepe Garcia en Porter Ellerman. Het publiek gebruikt hierbij gevonden voorwerpen en gerecyclede materialen om instrumenten te bouwen voor een groepsimprovisatie.
In de filmzaal is Mikel Urquiza’s Ships vanishing in the horizon dat is geïnspireerd op Panorama Mesdag te zien.
In de Zuidzaal worden muziekstukken van Kinan Azmeh (How Many Will It Take) en Kareem Roustom (Buhur) uitgevoerd, naast de indrukwekkende installatie Voici mon cœur ! (Ziehier mijn hart!) van de in ballingschap levende Syrische kunstenaar Khaled Dawwa.
In het museumcafé kun je de hele avond terecht voor food & drinks, terwijl Clarence tot in de late uurtjes plaatjes draait. Daarnaast zijn er flitsrondleidingen door het museum en workshops in de Gipsotheek.
All works by Miró © Successió Miró c/o Pictoright Amsterdam Foto: Francine van der Wansem
Aankomende After Hours evenementen:
Vrijdag 4 april 2025: After Hours invites New European Ensemble
Vrijdag 6 juni 2025: After Hours invites PIP
Vrijdag 29 augustus: After Hours invites Dutch Don't Dance Division
Foto header: © Stijn te Hennepe