Museum Beelden aan Zee presenteert programma voor 2025 | Museum Beelden aan Zee | Beeldhouwkunst in Den Haag

0

Museum Beelden aan Zee presenteert programma voor 2025

Museum Beelden aan Zee presenteert programma voor 2025

Komend jaar biedt museum Beelden aan Zee weer een ambitieus tentoonstellingsprogramma, met zowel grote namen uit de kunstgeschiedenis als vernieuwende, multidisciplinaire kunstenaars. In maart opent de tentoonstelling Ana Oosting – Breaking Waves van de Nederlandse kunstenaar en neurobioloog Ana Oosting waarin kunst en wetenschap samenkomen. Haar nieuwe installatie, bestaande uit tien grote, zwevende wezens, is geïnspireerd door de golfpatronen van de Noordzee. In juni opent vervolgens de internationale tentoonstelling Ryan Gander X Edgar Degas – Pas de Deux. Bezoekers krijgen een dialoog te zien tussen het iconische beeld Petite Danseuse de Quatorze Ans van Edgar Degas en de hedendaagse herinterpretaties van de Britse kunstenaar Ryan Gander, die de ballerina bevrijdt van haar sokkel. Zijn nooit eerder samen getoonde, speelse ballerina’s dagen ons uit om na te denken over de manier waarop we kunst door de tijd heen ervaren. In de andere museumzalen vinden gedurende het jaar tentoonstellingen plaats van Emo Verkerk, Khaled Dawwa, Tania Kovats en Erwin de Vries. 

Programma Grote Zaal

Ana Oosting - Breaking Waves. 14 maart t/m 9 juni 2025
Komend voorjaar presenteert museum Beelden aan Zee de eerste museale solotentoonstelling van Ana Oosting (1985). Oosting is niet alleen kunstenaar, maar ook neurobioloog. Deze unieke combinatie typeert de kern van haar werk. Ze bekijkt de wereld door de bril van zowel kunst als wetenschap. Haar op onderzoek gebaseerde en locatiegebonden installaties nodigen ons uit om niet-menselijke perspectieven te verkennen. Ze hebben een immersief karakter, en moedigen de kijker aan een actieve verbinding met het werk aan te gaan.

Speciaal voor het museum maakt Ana Oosting een site-specifieke installatie van tien grote wezens die moeiteloos door de lucht lijken te zweven. Door middel van hypernauwkeurig vouwwerk laat de kunstenaar ze tot leven komen, waarmee ze het idee belichaamt dat zelfs niet-levende materie kan handelen, in plaats van louter onderworpen te zijn aan de menselijke wil. In de ruimte ontvouwt zich een betoverend zeegezicht dat bekend kan voorkomen. Deze vertrouwdheid is geen toeval. Ana Oosting werkte samen met wetenschappers om de golfpatronen van de nabijgelegen Noordzee na te bootsen. Dit gaat gepaard met een spookachtige melodie - die misschien doet denken aan het gezang van een walvis, het gefluister van de kustwind of het donderende geluid van golven die tegen de kust slaan. Curator: Louise Bjeldbak Henriksen

Nadere informatie: https://www.beeldenaanzee.nl/nl/ana-oosting

Ryan Gander X Edgar Degas - Pas de Deux. 20 juni 2025 t/m 4 januari 2026
Museum Beelden aan Zee presenteert vanaf juni een tentoonstelling die het werk van de Britse beeldend kunstenaar Ryan Gander (1976) en de Franse kunstschilder en beeldhouwer Edgar Degas (1834 - 1917) met elkaar in dialoog brengt. Sinds 2008 werkt Gander aan een conceptuele serie waarin hij het wereldberoemde beeldhouwwerk Petite Danseuse de Quatorze Ans (1880-1881) van Degas herinterpreteert en in een hedendaagse context plaatst. Met zijn sculpturen bevrijdt Gander het veertienjarige danseresje van Degas van haar sokkel en plaatst haar in verschillende scenario's. De tentoonstelling in Beelden aan Zee toont voor het eerst de serie van Ganders 22 ballerina’s, en bovendien in directe verbinding met Degas’ beroemde sculptuur.

Petite Danseuse de Quatorze Ans markeert de overgang van de klassieke naar de moderne beeldhouwkunst. Met het beeld van de jonge ballerina in een ingetogen en realistische pose legde de Franse meester niet alleen de schoonheid van het balletleven vast, maar ook de spanning tussen de discipline van het ballet en de kwetsbaarheid van de jeugd. Meer dan een eeuw later reflecteert Ryan Gander op Degas' werk met een serie ballerinabeelden in onverwachte of alledaagse situaties, met de meest poëtische titels. Zijn herinterpretaties stellen vragen over de idealisering van de ballerina en de rol van kunst in het presenteren van realiteit versus fictie. Brigitte Bloksma, directeur museum Beelden aan Zee en conservator van de tentoonstelling, benadrukt:”De relatie tussen Degas' originele werk en Ganders benadering biedt een fascinerende reflectie op de perceptie van de ballerina en de subtiele grenzen tussen kunst en het dagelijks leven. Het toont hoe kunstenaars door de tijd heen omgaan met thema's als beweging, jeugd en kwetsbaarheid.” 

Ryan Gander X Edgar Degas – Pas de Deux is de eerst solotentoonstelling van Ryan Gander in Nederland. De tentoonstelling vindt plaats dankzij een samenwerking met publieke en particuliere collecties wereldwijd die hun sculptuur van Ryan Gander in bruikleen geven, en Museum Boijmans Van Beuningen dat de bijzondere bruikleen van Petite Danseuse de Quatorze Ans (1880 – 1881/1922) van Degas verleent. Museum Beelden aan Zee heeft Ryan Gander de opdracht gegeven voor het maken van een nieuwe ballerina, Waiting for timefall, or Living in a time where everything is possible, but nothing can happen, het laatste werk in zijn serie. Bij de tentoonstelling verschijnt een publicatie met onder meer een bijdrage van de kunstenaar. Conservator: Brigitte Bloksma 

Nadere informatie: https://www.beeldenaanzee.nl/nl/ryan-gander-x-edgar-degas

Programma Kabinet/Zeezaal

Emo Verkerk. 14 maart t/m 9 juni 2025
Schilder, tekenaar en beeldhouwer Emo Verkerk (Amsterdam, 1955) is een van de belangrijkste Nederlandse kunstenaars van de afgelopen decennia. Hij is vooral bekend geworden met zijn geschilderde portretten van door hem bewonderde schrijvers, filosofen, musici en beeldend kunstenaars. Naast het lezen van biografieën vormde vaak een foto, samen met de indrukken en associaties die het bij de kunstenaar oproept, het uitgangspunt. Hoewel Verkerk zich van het traditionele portret met een realistische weergave heeft losgemaakt, bezitten ze toch een treffende gelijkenis. Dat geldt ook voor de sculpturen die hij vanaf 2000 maakt: beschilderde assemblages die hij zelf liever ‘objecten’ noemt. Daarvoor maakt hij handig gebruik van allerhande huis- tuin- en keukenmaterialen die hij verrassend weet te combineren.

Verkerk gooit weinig weg; materialen worden hergebruikt en restanten van eerdere beelden vinden op die manier een plek in nieuwe objecten die letterlijk en figuurlijk gelaagd zijn. Soms komt de kunstenaar er niet direct uit en blijft hij ‘rommelen’ aan zijn werk, zoals hijzelf zegt. Een beeld kan rustig drie of vier verschillende versies hebben voordat de juiste vorm is gevonden. Geen werk toont echter een definitief eindpunt; het heeft altijd iets van een mogelijke variant. Met die keur aan mogelijkheden en associaties probeert Emo Verkerk de toeschouwer meer te laten ervaren dan enkel het object. Voor de tentoonstelling zijn werken geselecteerd uit zijn atelier die vrijwel nog niet eerder zijn geëxposeerd. Conservator: Joost Bergman.

Nadere informatie: https://www.beeldenaanzee.nl/nl/emo-verkerk

Tania Kovats – Oceanic. 20 juni 2025 t/m 4 januari 2026
Tania Kovats (Brighton, 1966) maakt sculpturen, tekeningen en grootschalige op tijd gebaseerde installaties die onze ervaring en begrip van de natuurlijke wereld onderzoeken. Ze is geïntrigeerd door thema’s die zich bevinden op het snijvlak van natuur en cultuur zoals geologische processen en groeipatronen en onderzoekt de relatie tussen de menselijke ervaring en de natuur, de Kosmos, en de elementen. In de afgelopen jaren neemt Kovats het element water als haar centrale onderwerp in haar werk; de zeeën en oceanen, riviersystemen, maritieme cultuur, overstromingen en getijden, waarbij ze noodzakelijkerwijs raakt aan sociaal-politieke en milieukwesties.

Kovats is een gerenommeerde Britse beeldend kunstenaar. Oceanic, haar eerste solotentoonstelling in Nederland, biedt een uitgebreid overzicht van haar veelzijdige artistieke praktijk. De tentoonstelling laat haar voortdurende fascinatie voor de zee, het water en het milieu zien en roept een diep gevoel van verbondenheid met de natuur op. Centraal in de presentatie staan haar monumentale sculpturen, The Divers, haar keramische en textiele werken, en haar tekeningen. Conservator: Brigitte Bloksma

Nadere informatie: https://www.beeldenaanzee.nl/nl/tania-kovats

Programma Zuidzaal

Khaled Dawwa - Voici mon cœur. 4 april t/m 2 november 2025
In het kader van tachtig jaar Vrijheid presenteert museum Beelden aan Zee in 2025 de installatie Voici mon cœur (Ziehier mijn hart), 2018-2022, van de in ballingschap levende Syrische kunstenaar Khaled Dawwa (1985). Dit zes meter lange, hedendaagse oorlogsmonument uit de collectie van het Mucem heeft de vorm van een ruïneuze gevelwand in een door geweld geteisterd Damascus. Khaled Dawwa maakte het werk van ongebakken klei, waardoor het een extra kwetsbare uitstraling krijgt.

De tentoonstelling van Voici mon cœur sluit aan bij de bredere thematiek van het herdenkingsjaar, waar lokale verhalen en diverse perspectieven centraal staan. Net als traditionele oorlogsmonumenten vervult Voici mon cœur ook een educatieve functie, waarbij het dient als middel om bewustzijn te creëren en dialoog te stimuleren over de impact van oorlog en het belang van vrijheid. Dawwa’s monument slaat in die context een brug tussen verleden en heden. Terwijl we stilstaan bij de bevrijding van Nederland tachtig jaar geleden, biedt zijn werk een hedendaags perspectief op vrijheid en onvrijheid. Het herinnert ons eraan dat de strijd voor vrijheid en menselijke waardigheid niet eindigt bij een historische datum, maar een voortdurend proces is. De tentoonstelling gaat gepaard met een documentaire over de kunstenaar. Conservator: Dick van Broekhuizen

Nadere informatie: https://www.beeldenaanzee.nl/nl/khaled-dawwa

Erwin de Vries. 7 november 2025 t/m 1 maart 2026
Museum Beelden aan Zee brengt een retrospectieve expositie met werken van de Surinaamse kunstenaar Erwin de Vries (Paramaribo, 1929 - 2018) binnen de historische context van vijftig jaar onafhankelijkheid Suriname – een gebeurtenis die komend najaar met verschillende activiteiten in Nederland en Suriname wordt gevierd.

Erwin de Vries verhuisde op zijn achttiende naar Nederland, waar hij aan de kunstacademie in Den Haag en aan de Rijksakademie in Amsterdam opleidingen volgde. Hierna maakte hij snel naam als beeldhouwer en schilder. De Vries is de kunstenaar van het Nationaal Monument Slavernijverleden in het Oosterpark in Amsterdam waar jaarlijks op 1 juli de keti koti (ketenen verbroken) herdenking plaatsvindt ter nagedachtenis aan de afschaffing van de slavernij in Suriname en in het Nederlands Caraïbisch gebied. Na zijn overlijden liet hij een omvangrijk en interessant oeuvre achter, variërend van expressionistisch vormgegeven, sculpturen en markante portretten tot abstract- expressionistische, figuratieve schilderijen en tekeningen. Het bonte coloriet van zijn schilderijen toont zijn Caraïbische achtergrond en inspiratiebron. De kunst van De Vries getuigt van een enorme levenslust: het aardse leven en de mensen, met de nadruk op erotiek en de vrouw, staan bij hem centraal.

De tentoonstelling belicht met name zijn beeldhouwwerk, waarvoor is gekozen uit diverse institutionele en particuliere collecties en waarvan het merendeel niet eerder publiekelijk werd getoond. Conservatoren: Joost Bergman en Hanneke Oosterhof

Nadere informatie: https://www.beeldenaanzee.nl/nl/erwin-de-vries

After Hours
After Hours is een avondvullend programma tussen de sculpturen met als tweeledig doel jonge Haagse talenten een podium te bieden en nieuwe doelgroepen kennis te laten maken met cultuur, en in het bijzonder de beeldhouwkunst. In 2025 werkt het museum samen met zes verschillende partners aan een programma met onder andere sound art, theater, dans, muziek, poëzie en installaties. DJ's draaien plaatjes in het museumcafé, en er zijn flitsrondleidingen door het museum en workshops in de Gipsotheek.

Programma en entreetickets: www.bazafterhours.nl.

Museum Beelden aan Zee
Museum Beelden aan Zee in Den Haag is de plek in Nederland waar sculptuur, architectuur en natuur samenkomen, met een tentoonstellings- en publieksprogramma waar traditie en vernieuwing elkaar ontmoeten. Het in de duinen gelegen, iconische museumgebouw biedt ruimte aan ongeveer tien tentoonstellingen per jaar.

Afbeelding: detail studio Ana Oosting, Studio Gerrit Schreurs