Klaas Gubbels is al zijn hele werkzame leven trouw aan slechts enkele onderwerpen uit het stilleven: ketel, tafel en stoel. Het zijn doodgewone voorwerpen, op zich niets bijzonders. Maar in het oeuvre van Gubbels zijn deze objecten wél bijzonder, door de wijze waarop ze in beeld worden gebracht. Doelbewust werkte Gubbels een periode aan stillevens die zo gewoon mogelijk waren, op het saaie af. Door eenvoudige vormen telkens opnieuw te schilderen wordt de wijze van schilderen heel belangrijk. Dan kom je aan schilderen toe. Welke kleur gebruik je, welke toevalligheden ontstaan er in het doek? Als het toeval toeslaat hoopt hij dat te zien en er gebruik van te maken. Tijdens het werken verrast hij zichzelf, zeker ook bij het assembleren van beelden. Dan ontstaat er ineens iets dat hem raakt.
De ketel is door de kunstenaar zo vaak in beeld gebracht dat deze haast een karakter of personage geworden is. Dit karakter komt goed tot uitdrukking in de beelden die Klaas Gubbels van de koffiepot of ketel maakte. De ketel is soms stekelig, onhandig, wankel, robuust, arrogant of romantisch. Behalve beelden van zijn vaste onderwerp, maakte Gubbels door de jaren heen ook vele objecten van objets trouvés. Al jarenlang gaat hij naar de rommelmarkt op zoek naar dingen die hem raken. Deze worden verwerkt in beelden, vaak op een tafel. Die tafel is dan even belangrijk voor het beeld als de andere onderdelen.
De rijkdom van de kunstgeschiedenis heeft Gubbels niet onberoerd gelaten. In zowel zijn schilderijen als zijn beelden komen ‘odes’ voor aan bekende kunstenaars in binnen- en buitenland; zoals Paul Cézanne, Jan Schoonhoven, Günther Uecker, Jan Roeland, K. Schippers en Cor Vaandrager. Odes maakte hij niet alleen voor kunstenaars, ook voor zijn vrienden zoals Cherry Duyns en niet in de laatste plaats voor zijn echtgenote Heleen, vaak in de vorm van hartvormige koffiepotten.
Dit jaar is Klaas Gubbels 85 geworden en viert zijn verjaardag in museum Beelden aan Zee met een overzicht van zijn objecten, die hij over een periode van meer dan een halve eeuw maakte. Op de tentoonstelling zijn beelden te zien in glas, karton, gips, brons, hout, staal en geassembleerde beelden van gevonden voorwerpen, van passend in een hand tot monumentale beelden die in de patio worden opgesteld.