Komend voorjaar presenteert museum Beelden aan Zee de eerste museale solotentoonstelling van Ana Oosting (1985). Zij is niet alleen kunstenaar, maar ook neurobioloog. Deze unieke combinatie typeert de kern van haar werk. Ze bekijkt de wereld door de bril van zowel kunst als wetenschap. Haar op onderzoek gebaseerde en locatiegebonden installaties nodigen ons uit om niet-menselijke perspectieven te verkennen. Ze hebben een immersief karakter, en moedigen de kijker aan een actieve verbinding met het werk aan te gaan.
Zeegezicht
Speciaal voor het museum maakt Ana Oosting een site-specifieke installatie van tien grote wezens die moeiteloos door de lucht lijken te zweven. Het werk is gebaseerd op het eerdere werk Changing the Gaussian Curvature. Door middel van hypernauwkeurig vouwwerk laat de kunstenaar de wezens tot leven komen, waarmee ze het idee belichaamt dat zelfs niet-levende materie kan handelen, in plaats van louter onderworpen te zijn aan de menselijke wil. In de ruimte ontvouwt zich een betoverend zeegezicht dat bekend kan voorkomen. Deze vertrouwdheid is geen toeval. Ana Oosting werkte samen met wetenschappers om de golfpatronen van de nabijgelegen Noordzee na te bootsen. Dit gaat gepaard met een spookachtige melodie - die misschien doet denken aan het gezang van een walvis, het gefluister van de kustwind of het donderende geluid van golven die tegen de kust slaan.
Conservator: Louise Bjeldbak Henriksen.
Boek je kaarten hier: https://tickets.beeldenaanzee.nl/nl-NL/tickets?journey=tickets
Foto onder Verwacht: installatie Folding Life van Ana Oosting, collectie LUMC (foto Bert Wolters). Foto op deze pagina: Changing the Gaussian Curvature II, Ana Oosting, 2022. Collectie: Singer Museum Laren (foto Pieter Kers op Art Rotterdam).