Zhang Dali

1 juli 2017 - 8 oktober 2017

Zhang Dali

Body and Soul

Zhang Dali (Harbin, 1963) is een performancekunstenaar, graffitikunstenaar en beeldhouwer, afkomstig uit de Volksrepubliek China. In de jaren negentig, toen China zich economisch meer en meer ging openstellen voor kapitalisme, ontstond meer ruimte en behoefte om zich vrij te uiten. In deze tijd is Zhang Dali een belangrijke figuur geworden in de Chinese kunstwereld. 

De onderklasse in de Chinese samenleving

Zijn activisme is gericht op de emancipatie van de onderklasse in de Chinese samenleving. In een door communisme beheerst land is die aanklacht al pijnlijk; de ideologie veronderstelt immers de soevereiniteit van de arbeider. Zhang Dali zag in de steeds sterker wordende bouwactiviteiten een brede metafoor, die hij artistiek sterk kon inzetten. Beijing, maar ook Shanghai en andere grote Chinese steden, werden grote bouwplaatsen. De steden groeiden en transformeerden. Oude stadswijken en historische woonblokken werden gesloopt en moesten plaatsmaken voor kantoorkolossen en moderne snelwegen. Bewoners moesten hun huis soms hals over kop verlaten voor de naderende sloopkogels.

AK-47

Zhang Dali gebruikte spuitlak om zijn eigen portretcontour aan te brengen op de gebouwen, vaak ook met de belettering AK-47 (de aanduiding voor een Russische mitrailleur). Dit spiegelde de gewelddadige markeringen van de sloopbedrijven, die in een cirkel het karakter chai op de gevel spoten. Chai betekent neerhalen. Zhang Dali’s graffiti was soms de mal om met de zaag de contour uit te zagen, zodat hij een foto kon maken door de oude, te slopen muur heen, altijd met zicht op een nieuwe kantoortoren. De oude wereld werd gesloopt ten behoeve van een nieuwe. Is het verleden voorbij? Is het heden beter?

100 Chinese

In de tweede helft van de jaren negentig en in de aanloop naar de Olympische Spelen in 2008 werd in China bouwactiviteit opgevoerd. Op het hoogtepunt was een groep van 300 miljoen urban peasants aan het werk in de bouw, slapend in containers of in loodsen met als enige privéruimte het stapelbed. Zij reisden van stad naar stad, van klus naar klus. Zhang Dali wilde deze moderne, reizende lijfeigenen hun gezicht weer teruggeven. Hij begon met het afgieten van hun lichaam, hun hoofd. Vervolgens heeft hij installaties gemaakt van honderd portretten op een rij tentoongesteld (100 Chinese), of een wolk van op hun kop hangende lichamen (Chinese Offspring). De lichamen zijn genummerd, ten teken van het feit dat zal als een nummer worden behandeld, zijn ontmenselijkt.

De taal van Zhang Dali

De succesvolle kunstenaar Zhang Dali beperkt zich niet tot één medium. Hij schildert, maakt beelden en doet performances. Hij heeft niet alleen een zeer eigen artistieke taal ontwikkeld, die voor verzamelaars en kunstliefhebbers uitermate interessant is, maar hij is ook een voorvechter van de menselijkheid en de compassie die soms zo node ontbreekt in het harde leven van miljoenen Chinezen.

U bent hier