Deze zomer komt Itamar Gilboa met de installatie Body of Work naar museum Beelden aan Zee. Een ultiem en eigentijds zelfportret.
Gilboa liet zich voor Body of Work volledig ‘ontleden’ en onderging daarvoor MRI, FMRI en CT scans. Hij maakte gebruik van geavanceerde technologie om exacte kopieën te maken van onder andere zijn ogen, schedel, ruggengraat, hart, lever en nieren en voerde deze vervolgens in glanzend chroom uit. Ook liet hij scans maken van zijn hersenactiviteit terwijl hij sculpturen maakte en over zijn project sprak. Hij transformeerde het actieve gedeelte van zijn brein eveneens tot geprinte sculpturen. Een ultieme poging om creativiteit in beeld te vatten.
De persoon Itamar Gilboa (Tel Aviv, 1973) fungeert in zijn werk altijd als startpunt. Hij gebruikt zichzelf en zijn gedrag als metafoor voor grote, uiteenlopende thema’s zoals migratie, geweld of consumptiegedrag, waarbij hij veelal gebruik maakt van cijfers en andere data verkregen uit onderzoek. Deze resultaten verwerkt hij in diverse media zoals sculptuur, video, tekeningen en schilderijen tot intrigerende kunstwerken. Niet hij zelf staat centraal, maar de mensen en netwerken die hij uitvoerig onder de loep neemt. Zijn werk beschouwt hij dan ook als ‘sociale sculpturen’, met een boodschap.
Zijn werk was eerder te zien in Amsterdam, Tel Aviv, Chicago, Londen en Beijing en reist deze zomer af naar museum Beelden aan Zee in Scheveningen.
Body of Work wordt mede mogelijk gemaakt door de genereuze steun van Siemens Healthineers, Stratasys, Anatomage, Scannexus, Rivas Zorggroep, Radboud UMC, Tel Aviv University en AMRA.
Een 3D print van Gilboa's longen in Chroom. 30x30cm